Missie
Crescendo staat voor “Samen sterker worden, groter worden, groeien.”
Visie
Op Crescendo leren de kinderen op een betekenisvolle en uitdagende manier verantwoordelijkheid
te nemen voor hun eigen leerproces, zodat ze kunnen groeien en vol vertrouwen zichzelf kunnen
zijn.
Dat betekent
Ieder kind is anders, ieder kind telt en ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen wijze. Wij vinden het
belangrijk zoveel mogelijk bij deze verschillen aan te sluiten en stemmen ons onderwijs daar op een
betekenisvolle en handelingsgerichte wijze op af.
Kinderen zitten samen op school en leren met en van elkaar.
Om te zorgen dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen als zelfstandig individu en als
onderdeel van een groep, besteden wij veel aandacht aan de sociaal- emotionele ontwikkeling en
een positief, veilig en prettig leef- en werkklimaat.
Onze school wil een inspirerende plek in de wijk zijn, broedplaats van talent waar kinderen gevormd
en voorbereid worden op de toekomst! Hiermee willen we een plek van betekenis zijn voor kinderen
en hun ouders en verbinding maken met de wereld om ons heen.
Vanuit de katholieke identiteit, vinden wij plezier in leven en leren, verantwoordelijkheid en respect
voor jezelf, anderen en de wereld om je heen belangrijke waarden. Naast onze katholieke identiteit
is er binnen Crescendo ook ruimte voor andere godsdienstige en levensbeschouwelijke
opvattingen. Wederzijds respect hierin is van wezenlijk belang.
Samen met ouders leveren wij een bijdrage aan de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Wij
zien ouders als partners en wij willen ze binnen onze handelingsgerichte werkwijze zoveel mogelijk
betrekken bij de school.
Download hier de interne schoolgids
DEEL 1. PRAKTISCHE INFORMATIE
DEEL 1. PRAKTISCHE INFORMATIE
Ziekmelden gebeurt telefonisch bij Maarten (06-41392370).
Voor dezelfde dag:
Dagelijks ’s morgens tussen 6.45 uur en 7.00 uur
Voor de volgende dag:
’s Avonds tussen 19.00 uur en 20.00 uur.
Het maakt het voor iedereen een stuk makkelijker als je mogelijk zelf al een oplossing hebt voor de
vervanging (bijv. je duo-collega).
Er wordt van de zieke het volgende verwacht:
Zorg ervoor, dat we weten welke schoolmaterialen je thuis hebt.
Houd dezelfde dag contact met school, zodat wij weten wat we de volgende dag kunnen
verwachten.
Geef door of er misschien afspraken afgezegd moeten worden.
Geef door of er andere bijzonderheden zijn.
We gaan ervan uit dat de groepsmap op orde is, zodat een invaller weet wat hij/zij die dag moet
doen. Zorg dus voor een noodprogramma (met meer dan voldoende werk) en een verdeelschema
(één voor de eigen locatie en één voor beide locaties).
Wat betreft de opvang:
In eerste instantie wordt, indien daar sprake van is, de duo-partner benaderd. Indien deze niet kan,
wordt er gekeken of er iemand vanuit het SLIM kan komen.
In tweede instantie wordt de groep volgens het verdeelrooster (zit in de klassenmap) verdeeld over
de groepen.
Indien er sprake is van langdurige afwezigheid wordt een oplossing gezocht in vervanging van
buitenaf.
Er kan ook besloten worden dat we ouders vragen hun kind thuis te houden.
Iemand die op dat moment ambulant is zorgt voor eerste opvang van de groep.
Bij afwezigheid van 1 of hooguit 2 dagen krijgen de ouders bericht voor schooltijd door degene die
de klas opvangt. Bij afwezigheid voor langere tijd worden de ouders middels een mail op de hoogte
gesteld.
Elke leerkracht zorgt voor het op orde zijn van de weekplanning, waarin per dag het programma
wordt opgeschreven. De invaller kan op deze manier adequaat worden geïnformeerd over de
voortgang van het lesprogramma. De parallel collega of IB-er wijzen de invaller de weg en helpen
hem of haar op weg
Degene die als eerste de school binnenkomt moet het alarm uitschakelen. Dit gaat als volgt:
1. toets de 6-cijferige code (090909) in en
2. druk daarna op de knop naast de groene pijl.
De collega die als laatste de school verlaat
1. toetst de 4-cijferige code (090909) in en
2. drukt daarna op naast de rode pijl.
Je hebt 30 seconden de tijd om het gebouw te verlaten. Tijdens deze 30 seconden blijft het alarm
piepen.
Let op! Denk bij het verlaten van het gebouw aan het sluiten van alle deuren (ook lokaal), ramen en
luchtroosters. Ook de computers en beeldschermen worden uitgezet. Doe de lampen uit.
Ophangen van slingers, tekeningen e.d. kan tot gevolg hebben dat het alarm geactiveerd wordt en
er komt een beveiligingswagen om te checken of er geen inbraak is.
Houd de sensoren dus vrij. Wil je toch de tekeningen ophangen doe het dan langs de muur en niet
in de buurt van de bewegingsmelder.
In geval van een vals inbraakalarm moet je Stanley bellen om het alarm af te melden:
020-3119500 code 610767
(tot 1:00 in de nacht mag de school open zijn).
In geval van ernstig bedreigende situatie bel je ook met Stanley
020-3119500 geef code 610767 en zeg HP
er wordt meteen en beveiligingsteam naar school gestuurd. Let op: wij hebben een stil alarm, het
gaat dus niet loeien!!
Afmelden van een vals brandweeralarm (geen stil alarm, het gaat hard loeien!!)
Ga naar het brandweerpaneel in de middenruimte bij de ingang De Lichtboei/Crescendo.
Kijk in welke zone de brandmelder afgaat en welke nummer wordt getoond. Elke brandmelder
(witte bol) heeft een nummer (wit plastic plaatje). Op de plattegrond (zie bijlage) kan je alle
brandmelders zien. De geactiveerde brandmelder zal rood lampje tonen.
Check eerst of er geen brand, geur o.i.d. in de buurt van deze brandmelder is. Ga terug naar het
brandweerpaneel.
Op het brandweeralarm paneel:
1. Druk ”Alarmgevers afstellen”
2. Druk “Zoemer uit”
3. Druk “Herstel” (deze stap is optioneel en afhankelijk de soort melding)
4. Toets dan 10000
5. Druk op bevestigen “V” (midden in het ronde knoppen paneeltje)
Als het herstellen niet helpt, bel Vastgoed Almere, zij schakelen Hollander techniek in.
0365471812.
Ook bijvoorbeeld bij ontruimingsoefening even bellen om door te geven dat het om een
ontruimingsoefening gaat, anders krijgt de brandweer te veel paniekerige telefoontjes van de
buurtbewoners. Het afmelden gebeurt meestal door Hulst Fire Consultancy. Dit is een particulier
bedrijf dat onze brandweeroefeningen organiseert en ontruimingsplan opstelt.
Onze contactpersoon is Junior Hulst:
036-5352300 / 06-20246423
In alle andere ernstige situaties gewoon 112 bellen.
In principe beginnen we iedere ochtend om 8.10 uur met alle medewerkers in de teamkamer. Er
wordt tien minuten gezamenlijk koffie/thee gedronken en evt. belangrijke mededelingen kunnen op
dit tijdstip gedaan worden. Hierbij is het belangrijk dat beide locaties elkaar informeren over de
eventuele beslissingen en/of veranderingen. Om 08:20 uur gaan de deuren open en gaan de
leerkrachten naar hun lokaal om de leerlingen op te vangen. We begroeten de kinderen bij de deur
van ons lokaal. Om 08:30 uur starten de lessen.
Aan het einde van het schooljaar maakt de administratie bestellijsten klaar voor alle groepen,
BEVO en het knutselmagazijn. De bestellijsten zijn gebaseerd op de bestelling van het lopende
schooljaar. De bestellijsten worden naar de leerkrachten/cultuurcoördinator (Kirsten)/conciërge
(Angelique) gemaild. Zij controleren en indien nodig passen de lijsten aan en geven ze terug aan de
administratie (Olga).
Elke leerkracht bestelt de leermiddelen voor de collega’s die volgend schooljaar voor de groep
gaan staan met hetzelfde leerjaar. Stel je staat dit schooljaar in groep 5 dan bestel je de
leermiddelen voor groep 5 van volgend schooljaar. Voor de leerkrachten van de samengestelde
groepen geldt precies hetzelfde, zij werken dan wel samen met de collega uit hetzelfde leerjaar.
Stel je staat in groep 6-7 en je ene collega’s staat in groep 6 en de andere in groep 7 dan bestel jij
en je collega uit groep 6 voor groep 6 en jij en je collega uit groep 7 voor groep 7.
Nadat de directie akkoord voor de bestelling heeft gegeven, wordt deze door de administratie
geplaatst.
De bestelling wordt over het algemeen voor de zomervakantie geleverd.
Als je tussendoor een bestelverzoek hebt, kun je deze (via de mail) aan de administratie
doorgeven.
We werken hier volgens het principe ‘korte lijntjes’. Deze verwachting spreken we uit naar ouders
maar omgekeerd kunnen ouders dit ook van ons verwachten. Neem ouders mee in de voortgang
van het ontwikkelproces waar hun kind (of de groep van hun kind) inzit.
Een goed middel om dit te doen is Social Schools.
Informeer ouders niet alleen over praktische zaken, maar maak ze ook deelgenoot
(medeverantwoordelijk) voor het leerproces. Aan welke doelen werken we? Hoe kunnen ouders
hier thuis in ondersteunen?
- Wekelijks ontvangt het team vanuit de directie een teaminfo, maar daarin o.a. de agenda voor
de komende week. - Indien je niet bij een overleg aanwezig bent dan wordt verwacht dat je zelf verantwoordelijkheid
draagt door te informeren bij de bouw. Duo’s informeren elkaar. - De bouwcollega’s geven actief informatie, bouwcoördinator heeft hierin de sturende rol.
- De bouwcoördinator is verantwoordelijk voor het doorgeven van informatie aan de
onderwijsassistenten en stagiaires in de bouw. - De directie informeert OOP-ers en evt. vrijwilligers die niet bij vergaderingen aanwezig zijn.
- De groepsapp wordt gebruikt
Ontruimingssignaal gaat af in het hele gebouw en de ontruiming wordt direct opgestart.
- De leerkracht sluit onmiddellijk ramen en deuren, trekt de stekkers van alle computers eruit en
ontruimt zijn/haar groep. De kinderen lopen in een slinger naar buiten. De leerkracht volgt met
de groep de aangegeven vluchtroute (zoals aangegeven op plattegrond bij de deur van je
lokaal) naar de verzamelplaats op het grasveld tussen de Lichtboei en de Montessorischool. - De hoofd BHV-er loopt als eerste naar het brandmeldsysteem om te kijken in welke zone er
brand is en vangt vervolgens de andere BHV-ers en EHBO-ers op en verdeelt de taken. - Leerkrachten met een BHV- of EHBO-diploma dragen hun groep over aan een collega die dit
niet heeft en meldt zich bij de hoofd BHV-er. De hoofd BHV-er verdeelt de taken. - Ga niet alleen terug het gebouw in.
- Check op je mobiel (ParnasSys) evt. leerlinggegevens.
- Jassen en tassen e.d. worden niet meegenomen.
- Op de verzamelplaats meldt de leerkracht zich bij de verzamelleider, blijft bij zijn/ haar groep op
de verzamelplaats en wacht op instructies. - Blijf rustig en denk aan je verantwoordelijkheid.
We werken op Crescendo met een MT.
De leden van het MT:
- Bouwcoördinator 1 en 2: Joke
- Bouwcoördinator 3 t/m 6: Shalinie
- Bouwcoördinator 7 t/m 8: Monique
- Intern begeleider: Giny
- Directeur: Maarten
Het MT overlegt maandelijks in een managementteamoverleg (MTO) en bewaakt de doorgaande
lijn binnen de school.
Ontwerpteams of werkgroepen hebben een adviserende rol.
Vooraf moet de besluitvormingsprocedure helder zijn: hoe, wie en wanneer? (Denk ook aan het
meenemen van het team!)
Het voorgedragen advies wordt uiteindelijk door de directeur in samenspraak met het MT omgezet
in een besluit en vastgelegd in de besluitenlijst.
De directeur blijft eindverantwoordelijk.
Op Crescendo werken we met professionals. We geven verantwoordelijkheid en ruimte.
We verwachten dat iedereen deze verantwoordelijkheid en rol ook pakt.
Afspraken worden nagekomen en we spreken elkaar op een professionele manier aan en geven
elkaar feedback op leerkrachthandelen en gedrag.
Op tijd komen is bij ons op Crescendo de norm.
De deur gaat open om 8.20 uur; leerkrachten staan dan bij de groep om de kinderen te ontvangen.
Om 8.30 uur starten de lessen.
Verzuimmeldingen worden door ouders gedaan via Social Schools of telefonisch.
De groepsleerkracht houdt het verzuim (ook te laat komen) dagelijks bij, en voert deze zelf in
ParnasSys in. Tevens houdt de groepsleerkracht in ParnasSys bij wanneer leerlingen frequent te
laat worden opgehaald. Bij opvallend verzuim en te laat ophalen, gaat de leerkracht in gesprek met
ouders. Mocht er geen verbetering zichtbaar zijn, dan wordt er vanuit IB/directie contact gezocht
met ouders en mogelijk met de leerplichtambtenaar.
Leerlingen die niet aanwezig zijn en ook niet zijn afgemeld, worden na 9.00 uur door conciërge of
administratie gebeld. Wanneer leerlingen in groep 7 te laat zijn, blijven zij een kwartier na. Wanneer
ze in groep 8 na de herfstvakantie te laat zijn, melden de leerlingen zich de volgende dag om 8.00
uur.
Absentenronde
Rond 8.40 uur wordt een absentenronde gedaan en worden ouders gebeld waarvan we geen
afmelding hebben gehad.
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: Angelique
Woensdag: Maarten
Registratie
Kinderen die afwezig zijn of te laat in het lokaal zijn, worden geregistreerd in ParnasSys.
Vul bij de registratie altijd een reden in. Mocht je niet weten waarom een leerling afwezig is, dan bel
je er achteraan om dit te achterhalen. “Onbekend” in ParnasSys invullen kan dus niet.
De registratie moet voor parttimers uiterlijk hun laatste werkdag van de week zijn ingevuld. Voor
iedere groep geldt dat op vrijdag de verzuimregistratie dus volledig is bijgewerkt.
Ziekteverzuim
Olga kijkt iedere eerste dinsdag van de maand in ParnasSys naar de verzuimregistratie.
Wanneer een leerling 3x ziek is gemeld worden de volgende acties uitgezet:
1. Melding via de mail naar betreffende leerkracht, IB en directie.
2. Leerkracht legt contact met ouders om melding te doen van zorgen omtrent frequent
ziekteverzuim en maakt hiervan notitie in ParnasSys. Ook zienswijze ouders noteren.
3. Bij een nieuwe ziektemelding gaat leerkracht in samenspraak met IB-er het gesprek aan met
ouders om evt. verdere stappen te bespreken.
4. Bij een nieuwe (ongeoorloofde) verzuimmelding worden ouders door IB of directie op de hoogte
gebracht van de melding die school gaat doen bij leerplichtambtenaar.
5. Directie doet melding bij leerplichtambtenaar.
DEEL II. ONDERWIJSINHOUDELIJKE AFSPRAKEN
DEEL II. ONDERWIJSINHOUDELIJKE AFSPRAKEN
Binnen Crescendo wordt er gewerkt middels het Activerende Directie Instructie Model (ADI-model). Een duidelijke, gestructureerde en activerende instructie is een van de belangrijkste voorwaarden voor een goed (leer)resultaat.
Terugblik | Wat weten we al? Voorkennis ophalen |
Oriëntatie | Wat gaan we leren (doel)? Waarom gaan we dat leren? |
Uitleg | Aanbieden van nieuwe stof in kleine stappen Concrete voorbeelden en materialen. Hardop denken (modelleren)
Samenvatten |
Begeleide inoefening | Oefenen met de leerkracht Korte duidelijke opdrachten Toename moeilijkheidsgraad |
Zelfst. verwerking | Zelfstandig inoefenen Extra verwerkingsstof Verlengde instructie |
Evaluatie
|
Is het doel bereikt (product)? Hoe is geleerd (proces)?
Wat ging (niet) goed? |
Terug- en vooruitblik | Het geleerde plaatsen in een lessenreeks
Waar gaat de volgende les over? |
Van belang is dat kinderen actief bezig zijn met leren. Dus niet alleen aan het ‘consumeren’.Hier zijn bijv. coöperatieve werkvormen voor in te zetten.Zie ADI-model (meerdere documenten en instrumenten) op SharePoint.
Zorg voor goede afstemming met je parallelgroep en binnen je bouw over de voortgang (de snelheid en knelpunten) van het methodegebruik en het volgen van de leerlijnen in jouw groep. Het geeft houvast en duidelijkheid (zowel intern als extern) als we hierin gelijk optrekken.
Differentiatie is een middel om tegemoet te komen aan de verschillen in onderwijsbehoeften van kinderen. Wij hanteren differentiatie op het gebied van instructie, begeleiding van leerstofaanbod en hulp aan kinderen. Per jaargroep hanteren we drie niveaugroepen en daarnaast evt. een individuele leerlijn.
We werken vanuit de gedachte dat alles wat we doen en wat de kinderen leren een doel heeft. Kinderen (willen) leren wanneer zij het doel van iets inzien. Wanneer het voor hen in een betekenisvolle context geplaatst kan worden. Op deze manier leren kinderen ook meer vanuit een intrinsieke motivatie.
Doelen worden aan het begin van een instructie benoemd, gedurende de les herhaald en aan het eind geëvalueerd.
De doelen van de dag zijn zichtbaar in de klas.
De Kanjerafspraken hangen zichtbaar in de klas.
- We vertrouwen elkaar.
- We helpen elkaar.
- We werken samen.
- We hebben plezier.
- We doen mee.
Daarnaast hangt ook de ‘smiley-poster’.
Hier de inhoudsopgave van alle groepsmappen.
- Algemeen: leerlingenlijst, plattegrond, bijzonderheden kind
- Verdeling en noodpakket
- Planning: dagplanning en logboek, leerlijnen, instructiegroepen, jaarplanning school
- Evaluaties: evaluatie op dagplanning, leerlijnen
- Roosters: gymrooster, rooster handvaardigheid, pauzerooster
- Groepsafspraken en kindafspraken
- Overig: draaiboeken, extra
Vanaf groep 1/2 leren en stimuleren we de kinderen om hun eigen werk na te kijken. Door het zelf laten nakijken van werk, maken we de kinderen medeverantwoordelijk voor hun eigen werk en leerproces. Kinderen leren ook kritisch naar hun eigen werk te kijken.
Als leerkracht houd je uiteraard wel goed zicht op de kwaliteit van het nakijkwerk.
Kinderen leren het best in een ‘rijke leeromgeving’. Houd hierbij de balans tussen een ‘effectieve’ en ‘te drukke’ aankleding in je groep in de gaten.
Door de school heen moet een duidelijke doorgaande lijn zichtbaar zijn qua inrichting van de lokalen. In ieder geval moet in iedere groep terug te vinden zijn:
- Taal organisers: afspraken vanuit de taal- en spellingmethode.
- Reken organisers: o.a. getallenlijn, tafelkaart, klokkijken, metriek stelsel
Gespreksnotities, afspraken met ouders of een korte beschrijving van een voorval of incident worden altijd in ParnasSys geplaatst. Dit maakt vervolggesprekken voor jou of je collega makkelijker.
Wij benaderen kinderen, ouders en elkaar op een positieve manier. We benoemen het gewenste gedrag. We hanteren wel duidelijke kaders, regels en afspraken.
- Waarschuwing
- Tafel los schuiven (of aparte plek in de klas)
- Naar andere klas
Klassenmaatjes uitsturen leerling volgens Kanjertraining
1/2A --> 4a
1/2B --> 4a
1/2C --> 4b
3A --> 5
3B <--> 5
4a <--> 5
4b --> 5
6 <--> 7
8 --> 6
Indien je twee leerlingen uit de groep zet, kan er 1 naar de groep waarmee je maatjes bent. De andere moet je zelf even kijken waar dat uitkomt op dat moment.
Kinderen mogen in de groep samenwerken. Denk hierbij aan coöperatieve werkvormen. Hierbij gelden echter wel de volgende afspraken:
- Wanneer we samenwerken praten we alleen over het onderwerp.
- We denken en doen allemaal actief mee.
- Bij het samenwerken helpen we elkaar. We zeggen het niet voor, maar we stellen vragen of we doen het een keer voor zodat de ander het ook snapt.
- Bij samenwerken praten we met een zachte stem.
- Tijdens het samenwerken hebben we geduld voor elkaar en zijn we vriendelijk tegen de ander.
- Kom je er niet uit vraag dan iemand uit je groepje of de juf/meester om hulp. Blijf niet afwachten.
Om de aandacht van de kinderen te krijgen gebruiken we het stilteteken. De leerkracht steekt de hand op en praat niet. De kinderen volgen met het opsteken van de hand en het wordt stil.
Het stilteteken moet niet te pas en te onpas gebruikt worden, maar op belangrijke momenten worden ingezet. Om alle kinderen echt stil te krijgen met dit teken, is een stevige investering in het begin van het schooljaar essentieel.
Kortdurende vervangingen worden door Olga aangevraagd bij SLIM.
Elke leerkracht zorgt ervoor dat de weekplanning op orde is. In deze planning is in ieder geval het dagprogramma aangegeven. De invaller kan op deze manier adequaat worden geïnformeerd over de voortgang van het lesprogramma. De parallel collega, of IB-er ondersteunt de invaller indien noodzakelijk en helpt hem/haar op weg.
Inloggegevens voor invallers:
Inlog PC:
gebruikersnaam: cre.tijdelijk@kbscrescendo.nl
wachtwoord: 1312LH@
Inlog Basispoort
gebruikersnaam: cre.tijdelijk@kbscrescendo.nl
wachtwoord: Luitstraat9!
Inlog Parnassys
gebruikersnaam: cre.invaller
wachtwoord: Luitstraat9!
Alle vaste leerkrachten bij ons op school zijn bevoegd om kanjertraining te geven. Felix en Laura zijn onze Kanjercoördinatoren.
We werken op Crescendo volgens de principes en aanpak van de Kanjertraining.
Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat en een voorwaarde om tot leren te komen. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).
Alle leerkrachten met een vaste aanstelling moeten de scholing voor Kanjertraining volgen.
Passend onderwijs geven aan de kinderen in de klas kan door middel van invoering van de 1-zorgroute. Deze beschrijft de werkwijze van het cyclisch plannen en uitvoeren van onderwijs en zorg op groeps-, school- en bovenschools niveau. Uitgangspunten voor de 1-zorgroute zijn onder andere:
- afstemming op onderwijsbehoeften;
- preventief en proactief denken en handelen;
- werken met groepsplannen;
- de groepsleerkracht staat centraal;
- ouders en leerling worden actief betrokken;
- afstemming schoolinterne en schoolexterne zorg.
Het is belangrijk om je te beseffen dat als er (extra) zorg voor kinderen uit jouw groep in gang gezet gaat worden, de leerkracht als eerste aan zet is. De leerkracht observeert en signaleert.
Veel kan (en moet) in de groep opgepakt worden. Wanneer je meer ondersteuning nodig hebt wordt de IB-er er altijd bij betrokken. Wees hier proactief in.
In ieder geval driemaal per jaar vindt een groepsbezoek plaats door de intern begeleider.
Zie zorgkalender.
Voor logopedie is een verwijzing van de huisarts nodig. Ouders zijn niet verplicht om gebruik te maken van de logopediste bij ons op school.
Het aanmeldingsformulier voor logopedisch onderzoek staat op SharePoint.
De volgende methoden worden op school gebruikt. Gemiddeld eens in de acht jaar worden methodes vernieuwd.
<Tabel methoden - wordt aan gewerkt>
Vakgebied | Leerjaar 1 en 2 |
Voorbereidend lezen/luisteren | 4 |
Voorbereidend rekenen | 3 |
Spelend leren/ taal-denkontwikkeling | 9 |
Bewegingsonderwijs/ spel | 4.5 |
Levensbeschouwing | 0.5 |
Creatieve vorming | 2 |
Kanjertraining/sociale redzaamheid | 2 |
Totaal | 25 uur |
Vakgebied | Leerjaar 3 | Leerjaar 4 | Leerjaar 5 | Leerjaar 6 | Leerjaar 7 | Leerjaar 8 |
Technisch lezen | 6.5 | 3.5 | 3 | 2,5 | 2 | 2 |
Spelling | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 2 | 2 | 2 |
Taal | 2.5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Begrijpend lezen | - | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
Rekenen/wiskunde | 6.5 | 6 | 6.5 | 6.5 | 6.5 | 6.5 |
Wereldoriëntatie | 1 | 1 | 2 | 2.5 | 2 | 2 |
Kunstzinnige en creatieve vorming | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
Bewegingsonderwijs | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Levensbeschouwing | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Engelse taal | - | - | - | - | 1 | 1 |
Sociale redzaamheid | 1 | 1 | 1.5 | 2 | 1.5 | 1.5 |
Methodisch schrijven | 2.5 | 2 | 1 | 0.5 | - | - |
Verkeer | - | - | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Totaal | 25 uur | 25 uur | 26 uur | 26 uur | 26 uur | 26 uur |
Op Crescendo werken we met methode gebonden en met niet-methode gebonden toetsen (LVS Leerling in Beeld). Voor de eerstgenoemde toetsen geldt, dat de resultaten worden geanalyseerd en invloed hebben op het vervolg van het onderwijsleerproces in de groep. Voor de LVS-toetsen geldt dat deze op individueel, groeps- en schoolniveau worden geanalyseerd en invloed hebben op het vervolg van het onderwijsaanbod.
De resultaten van de LVS-toetsen worden ingevoerd in ParnasSys. De Intern begeleider geeft aan in welke periodes deze toetsen moeten worden afgenomen en wat de deadline is voor het invoeren van de resultaten.
In de directie/IB kamer zijn materialen te vinden voor rekenen, lezen, spelling en hoogbegaafden. De IB-er beheert deze materialen en kan de leerkracht helpen snel het juiste materiaal op te sporen. We vinden het belangrijk, dat alle materialen centraal worden opgeborgen. Het origineel blijft altijd in de kast van de IB-kamer. Ook op SharePoint pagina Mediatheek is veel informatie te vinden
Rood:
- Je bent stil aan het werk.
- Je mag niets aan de leerkracht vragen.
- Je mag niets aan elkaar vragen.
Oranje:
- Je bent stil aan het werk.
- Je mag hulp vragen aan de leerkracht door je hulpblokje op vraagteken te zetten.
- Je mag niets aan elkaar vragen.
Groen:
- Je bent rustig aan het werk.
- Je mag hulp vragen aan de leerkracht door je hulpblokje op vraagteken te zetten.
- Je mag samenwerken.
- Gebruik daarbij je ‘stil-werk-stem’
Groen en Rood:
- Wel overleg, geen vragen.
Alle kinderen vanaf groep 3 hebben een vragenblokje met een groene stip, rode stip en een vraagteken.
Rood:
Ik wil niet gestoord worden. Dit betekent dan ook dat buurman- of buurvrouw niet mag storen. Je kunt rood ook aan het begin van een les inzetten om wat zelfstandigheid van de leerlingen te vragen.
Je mag mij wat vragen. Leerlingen die daaraantoe zijn en daar tijd voor hebben (!), kunnen hun blokje op groen draaien. Andere kinderen mogen deze leerling dan een vraag stellen.
Vraagteken:
Ik wil de leerkracht iets vragen tijdens looprondes. Ook kinderen onderling (als hun blokje op groen staat) kunnen elkaar helpen.